Home

לפני שטסתי לסין, חיפשתי אחר משהו משמעותי שאוכל לעשות עם עצמי. אבא שלי הציע שאסע לטייל באיזה שהוא מקום בעולם ואראה מה אוכל לעשות שם. אז פתחתי את האינטרנט וחיפשתי בגוגל "Volunteering Abroad" (התנדבות בחו"ל). הופיעו תוצאות רבות. התוצאה השנייה ברשימה הייתה קישור לאתר של גו אקו. גו אקו הוא ארגון בינלאומי של מתנדבים, אשר הוקם בשנת 2005 ע"י שני מטיילים מנוסים, שהאמינו שמטיילים יכולים להשתתף בפרויקטים אקולוגיים בזמן הטיולים שלהם בחוץ לארץ. גו אקו מעודדת תיירות התנדבותית, כמו ארגונים רבים אחרים, ביניהם:  United Planet, Global Volunteers ואחרים שתוכלו למצוא דרך מאגר מקומות ההתנדבות בחו"ל. נודע לי גם שניתן להתנדב בחינם בחוץ לארץ, דרך כל מיני ארגונים מקומיים. אז למה בחרתי דווקא בגו אקו? לא בגלל המחירים, או בגלל תוכנית ההתנדבות. בחרתי בגו אקו פשוט בגלל שיש להם ענף ישראלי, מה שהפך את הדברים לפשוטים הרבה יותר בעבורי. יכולתי לשוחח עם הנציגים של הארגון בעברית, לשמוע הצעות בעברית ולהרגיש הרבה יותר בטוחה באשר לטיול שלי, משום שהבנתי כל מילה שנאמרה על ידם. אם אתם מרגישים בנוח עם אנגלית, אתם מוזמנים לנסות ולארגן את הטיול שלכם דרך חברה אחרת. אני לא מרגישה שלגו אקו יש איזה שהוא יתרון על פני ארגונים אחרים.

בהתחלה, לא הייתי בטוחה אם אני מעוניינת להתנדב בסין או באפריקה. בסין היו הפנדות ובאפריקה היו האריות. זו הייתה בחירה קשה במיוחד. אבל אחרי מספר ימים החלטתי שאלך להתנדב עם הפנדות, בגלל שחשבתי שלעולם לא אסע לסין, אם לא אתנדב שם במהלך אותו חודש דצמבר. "באפריקה, לעומת זאת, אטייל אחרי הצבא," אמרתי לעצמי.

אז בואו נחזור לטיול שלי בסין… כמו שכבר הזכרתי, הגעתי לצ'נגדו ופגשתי במדריך שלי ובמתנדבים האחרים. אחרי שהעברנו את הלילה ב-Traffic Inn, התעוררנו מוקדם בבוקר ועשינו את דרכנו לעבר שמורת הטבע הלאומית וולונג (Wolong National Nature Reserve), אשר ממוקמת במרחק של כשלוש שעות נסיעה מצנג'דו, במחוז סצ'ואן, בקרבת העיר יא'אן (Ya'an). על מנת להגיע לשם, היינו צריכים לעלות על אוטובוס בצ'נגדו ולהחליף למיניבוס ביא'אן. המיניבוס נסע לאורך כביש כפרי, שהתפתל במעלה הרים נמוכים אשר היו מכוסים בשדות של יבול ירוק. פה ושם ראינו מקומיים שצעדו לאורך הכביש או שעמדו בשדה ואספו את היבול שלהם. אחרי נסיעה ארוכה, הגענו אל ראש ההר ונכנסו אל תוך שמורת הטבע.

panda1

לפני שנמשיך, ברצוני להדגיש שאומנם אני מתייחסת לשמורה בתור "שמורת וולונג" לאורך הפוסט הזה והפוסט הבא, אך האמת היא שלאורך כל ימי ההתנדבות שלי העברתי את זמני, למעשה, ב"בסיס הפנדה הענק ביפנגשיה" (Bifengxia Giant Panda Base). שמורת וולונג המקורית נסגרה בשנת 2008 בעקבות רעידת אדמה הרסנית ונמצאת, ככל הנראה בתהליכי שיפוץ. מדוע אני בכל זאת מתייחסת לשמורה כאל "וולונג"? כיוון שצוות גו אקו והצוות המקומי התייחסו אל המקום כאל "שמורת וולונג" מההתחלה ועד הסוף. לא יצא לי לשמוע את השם "ביפנגשיה". יכול להיות שהייתי צריכה לקרוא בדקדקנות רבה יותר את שלט הכניסה לשמורה, ואז הייתי מבינה טוב יותר היכן אני נמצאת. תודה לענת מפורום "למטייל" שהאירה את עיני לגבי העניין. 

שמורת הטבע הלאומית וולונג היא לא רק ביתם של הפנדות הגדולות, אלא גם ביתם של מינים אחרים בסכנת הכחדה, כמו הפנדות האדומות והקופים הזהובים. אתם יכולים למצוא את אלו בגן החיות הקטן של השמורה, למרות שלפי דעתי, גן החיות אינו מתאים במיוחד לבעלי החיים הללו. אבל מה כבר אפשר לצפות מגן חיות בסין?

המשכנו לנסוע לאורך הכבישים של השמורה למשך כ-15 דקות והכול סביב היה ירוק. לבסוף, המיניבוס עצר ליד בית המלון שלנו ואנחנו עשינו את דרכינו לתוכו. אני לא זוכרת את שמו של המלון. אולי אין לו שם באנגלית. כל מה שאני יודעת זה שהמלון ממוקם במרחק של כשתי דקות הליכה ממרכז הפנדות ושבמהלך החורף, אתם יכולים לצפות להיות האורחים היחידים במלון. למשך כשלושה ימים היינו לגמרי לבדנו, עד שקבוצה של סינים עשירים הגיעה ונשארה במשך מספר ימים בקומה שמעלינו. בחדרים שלנו היו שתי מיטות יחיד, שחוממו על ידי מזרנים חשמליים, מקלחת שלא תמיד זרמו בה מים חמים ושירותים סיניים, שהם למעשה חור ברצפה. אני לא מציעה לכם להגיע אל בית המלון בחורף, כיוון שממש קר שם באותה תקופה. בימים מסוימים הטמפרטורות היו פשוט בלתי נסבלות.

ביקרנו במרכז הפנדות בערב, לאחר שהתמקמנו במלון. המדריך שלנו ערך לנו סיור קצר במקום, הראה לנו היכן נמצאים גורי הפנדה, היכן נמצאות הפנדות הצעירות וכן הלאה. עמדנו והסתכלנו על דובי הפנדה הצעירים, ששיחקו על הנדנדה שלהם במשך זמן מה. דובי הפנדה הם יצורים מקסימים כל כך! הם אוהבים לשחק אחד עם השני, והם ממש אוהבים התאבקות.

panda3

ההתנדבות עצמה החלה רק ביום שלמחרת. התעוררנו מוקדם בבוקר, אכלנו ארוחת בוקר, שכללה פרוסות לחם וריבת תותים, והלכנו ברגל אל מרכז הפנדה הענק וולונג. שם, פגשנו במדריכה המקומית שלנו, בחורה סינית צעירה שעובדת בשמורה. היא הציגה את עצמה וביקשה מאיתנו לחתוך כמה פריטי מזון בעבור הפנדות.  הפנדות אוכלות עוגה משונה, גזרים ותפוחים. דובי הפנדה יכולים לאכול דברים אחרים, כמובן, אבל זה התפריט שלהם בשמורה. כשסיימנו לחתוך את המזון למידות הרצויות המדויקות, המדריכה הובילה אותנו אל ווילת הפנדה הראשונה. מבקרים רגילים לא יכולים להיכנס אל המקום הזה. לכאן הפנדות נכנסות אל מנת לאכול את הארוחות היומיות שלהן או כשלא מתחשק להן להסתובב במרחבים הפתוחים, חסרי הפרטיות שלהן.

היא קראה לדובי הפנדה והם הגיעו לאחר זמן מה. שניים מהם. אחד מהמרחב השמאלי ואחד מהמרחב הימיני. בשמורת וולונג, כל פנדה מתגוררת במרחב משלה. המדריכה הראית לנו כיצד היא מאכילה אותם. היא הכתה במשטח מתכתי שטוח ומוארך שיצא מתוך הכלוב של הפנדה, וביקשה מהפנדה להניח את הזרוע שלו על המשטח השטוח ולתפוס בעמוד קטן שהיה מחובר לקצהו. היא הסבירה שדובי הפנדה צריכים להתרגל לתנוחה הזו, על מנת שלווטרינר של השמורה יהיה קל יותר לקחת מהם דגימות דם כשיהיה צורך בכך. כשהזרוע של הפנדה פרוסה כך, הרבה יותר פשוט לערוך בדיקות דם. אז רק כשדוב הפנדה תפס בעמוד שבקצה המשטח המוארך, המדריכה נתנה לו את חתיכות העוגה, חתיכות הגזר וכן הלאה. אתם מאכילים פנדה בדיוק כמו שאתם מאכילים תינוק. אתם מביאים את האוכל היישר אל הפה שלו, כשאתם משתדלים שלא לפחד שהפנדה יסגור את השיניים שלו על האצבעות שלכם או משהו בסגנון. לאחר שהמדריכה האכילה את הפנדה הראשונה, היא העניקה לנו את ההזדמנות להאכיל את הפנדות האחרות. קיימות ווילות רבות ברחבי השמורה.

אחרי שהאכלנו את הפנדות, היינו צריכים לנקות להם את המרחבים. אז בזמן שהפנדות נשארו בווילות שלהן, אנחנו נכנסנו אל תוך המרחבים שלהן, אספנו את חתיכות הקקי הצהבהב שלהן, טאטאנו את האזורים המרוצפים שלהן, ושברנו כמה מקלות במבוק בעבורן, כך שיוכלו לאכול כמה שהן רק רוצות.

אלו הם הדברים שעשינו יום אחרי יום. האכלנו את הפנדות וניקינו את המרחבים שלהן. בקור, בגשם, בשלג ובשמש… בחלק מהימים יצאנו אל יערות הבמבוק שמקיפים את השמורה וחתכנו במצ'טה מקלות במבוק טריים בעבור הפנדות. כשהסינים העשירים הגיעו וביקרו בשמורה, היה נראה שהם מתלהבים הרבה יותר מאיתנו מאשר מהפנדות. יום אחד, בזמן שניקיתי את אחד מהמרחבים, הם עמדו בסמוך לחומה וצילמו אותי בזמן שטאטאתי מהאזור המרוצף כמה עלים.

panda2__

יש עוד הרבה מה לספר על עשרת הימים שלי בשמורת הפנדה הענק. אז תמשיכו לעקוב, כדי שלא תפספסו את חלק ב. אספר לכם על הטיולים שלנו בשמורת הטבע, על ערב חג המולד, על השיעורים שלנו במועדון של המלון, על האוכל שאכלנו ועל הטיולים שערכנו מחוץ לתחומי השמורה. כל דבר שלא קשור לפנדות.

__

רוצים ללמוד עוד על התנדבות בחו"ל? מוזמנים להיכנס לבלוג שלי – "המתנדב העולמי".

מחשבה אחת על “התנדבות בשמורת הפנדה הענק וולונג – חלק א

כתיבת תגובה